Utdanning - en av nøklene for en mer bærekraftig verden!

Av: Camilla Aas, utvalgsleder for opplæring og næring

I et kalenderår er det arbeidsdager, skoledager og rett og slett mange hverdager. En helt vanlig dag men også en merkedag som ofte går forbi i det stille er 24.januar, den internasjonale dagen for utdanning. Men det gir grobunn for refleksjon, internasjonalt, men også innenfor egne fylkesgrenser.

244 millioner barn i verden får ikke gå på skolen

Det er mange organisasjoner som kjemper for at verden skal bli et litt bedre sted å være. Redd barna er en av disse, og på sine nettsider skriver de at 244 millioner barn mellom 6-18 år står utenfor skolen (www.reddbarna.no). Dette utgjør 67 millioner som skulle gått på barneskole, 57 millioner på ungdomsskole og 121 millioner av de kunne gått på videregående. Med norske briller er det trist lesing, og alt dette skyldes økonomi, politikk, konflikter og diskriminering. Tenk at det å være jente eller ha en funksjonsnedsettelse kan gjøre at du ikke får en plass i klasserommet. Jeg vil rette en stor takk til Redd barna som jobber utrettelig med å belyse utfordringene vi står ovenfor, og at utdanning er en av nøklene for en mer bærekraftig verden. Fokus på utdanning vil gagne verdenssamfunnet økonomisk, sosialt og miljømessig. Når flere kan oppnå kunnskap og bidra til verdiskapning.

«Skolegang gir barn muligheter for utvikling! Utdanning gir barn kunnskap, beskyttelse og et viktig håp for framtiden» (Redd barna)

Østfoldskolen

I mediesakene som har dominert i Fredrikstad ser vi at man strekker seg langt på både Glemmen og Frederik II videregående skole. På den ene skolen er det fare for at ytterplatene faller av veggene, og det er asbeststøv i lokalene. På den andre skolen er også bygningene i svært dårlig forfatning, og man har observert Rattus Norvegicus innta institusjonen.

Felles for skolene er at elever og ansatte er på flere lokasjoner, og at man begynner å bli utålmodig på handling. Det forstår jeg svært godt, og vi må ta vare på denne utålmodigheten å kreve løsninger som er bærekraftige. Vi trenger kort vei nå fra idé til handling, samtidig som vi må være smarte i bruk av ressurser og se muligheter for våre to skoler i plankebyen. Arbeiderpartiet ønsker gode skoler, og arbeider for sterke fellesskoler hvor forskjeller møtes og bygges ned. Situasjonen vi står i nå er uholdbar, norske elever fortjener bedre.

Vi har erfaring med å bygge, og på en lysere side er det første spadetaket for å bygge et nytt yrkesfagbygg ved Askim videregåede skole tatt. Skolen har i lang tid hatt et oppgraderingsbehov, og nå er anleggsmaskinene i gang (Smaalenenes avis). Bygget skal stå klart i 2026, og kanskje kan nye lokaler også tiltrekke seg flere til å velge yrkesfag? Fylkestinget har vedtatt at vi skal slå et slag for yrkesfag for Norge trenger kvalifisert arbeidskraft. Det er ikke kun mastergrader som etterspørres i næringslivet – men fagbrev og arbeidslyst!

Utfordringer på utdanningsfeltet finner vi både ute i verden og her hjemme. De varierer i alvorlighetsgrad men de har til felles at det rammer barn og unge. Arbeiderpartiet ser både utfordringer og muligheter ved Østfoldskolen, og vi er stolte av det gode kunnskapsarbeidet som legges ned våre 11 fylkeskommunale videregående skoler i Østfold.

Det er fint å kunne løfte blikket litt på denne internasjonale dagen for utdanning. Her hjemme fortsetter arbeidet med å gjøre Østfoldskolen best mulig, der elevene opplever mestring og får utløst sitt potensiale.

Kilder:

Skolegang som nytter – Redd Barna

Askim videregående skole, Askim | Første spadestikk for stor skoleutbygging i Askim: – Positivt å få samlet yrkesfagene i ett bygg (smaalenene.no)