Ut i naturen

Nå starter friluftslivets uke. I Norge har vi mye og flott natur. Fra store skoger til høye fjell, flotte innsjøer og spennende kyst. La oss ta verne om retten til at vi alle kan bruke naturen på mange vis.

original_1478640644_8766735

Noen går på jakt med kamera, andre med børse. Noen går med fiskestang mens andre går med soppkurven. De aller fleste rett og slett bare går på tur.

At vi har en slik felles mulighet til å bruke naturen der vi bor er ganske fantastisk. Det er en mulighet vi i fellesskap må ta vare på og verne om. Å ha en slik rettighet som allemannsretten gir, er ikke en selvfølge. Det er ikke en selvfølge at vi har en rett som sikrer oss tilgang til jakt, fiske og friluftsopplevelser. Arbeiderpartiet vil verne om og sørge for at vi fortsatt skal ha allemannsrett i Norge. Arbeiderpartiet vil beholde vår felles skog og vil derfor stanse nedsalget av Statsskog.

Arbeiderpartiet vil styrke det frivillige skogvernet og vi vil sikre flere områder til friluftformål. Derfor er det også viktig å støtte friluftsorganisasjonene og alle de frivillige som legger til rette med merking av stier, oppdatering av kart og andre viktige opplysninger vi trenger når vi skal ut i naturen vår.

Jeg håper flest mulig av dere som leser dette får anledning til å ta en tur ut i naturen denne høsten. Og så kan dere jo gi en liten tanke til allemannsretten og de som jobber frivillig i alle våre organisasjoner som bryr seg om og med vår flotte natur. Selv skal jeg i helgen brukt naturen i vårt gode naboland Sverige, på jakt etter krepsen.

Stein Erik Lauvås

Stortingsrepresentant