Trist, men farlig Trump-sirkus i USA

Svein  Roald Hansen nytt

Trist er kanskje det best dekkende ordet for det som nå utspiller seg i USA etter presidentvalget 3. november. En narsissistisk president som ikke vil erkjenne nederlaget og påstår han har vunnet fordi demokratene har jukset. Uten å kunne legge fram et eneste bevis på juks eller manipulering i valget. Tvert imot, rapportene fra de som har hatt ansvaret, er at det er det sikreste valg noen gang.

Noe for øvrig denne presidenten, som jo er uten evne til å holde et sammenhengende resonnement fra en twit til den neste, i en av sine twitter-meldinger tok æren for.

Hadde det hele stoppet her, kunne jo Donald Trump fått furte seg ut av det Hvite Hus, om bare etterfølgeren var gitt tilgang til det loven gir han rett til; kontorer, bevilgninger og statsadministrasjonen. Men når retten avviser Trump-advokatenes søksmål fordi de er grunnløse, forsøker mannen å få sine partifeller i vippestatene til å utnevne valgmenn som vil stemme på ham, selv om velgerne i staten ga flertall til Jo Biden.

Det heter «forsøk på statskupp». I det som skulle være et demokratisk forbilde i denne verden. Et eksempel å se til for land som strever med å demokratisere eget styresett.

Nå vil forsøket neppe lykkes. Men han manipulerer befolkningens respekt for demokratiets spilleregler. En meningsmåling viser at 77% av Trumps tilhengere mener at demokratene har stålet valgseieren fra sin helt.

Det som kan sies å være nesten tristere er å se hvor mange av republikanernes senatorer og kongressmedlemmer som godtar Trumps oppførsel og forsøk på å overkjøre valgresultatet. De fleste holder kjeft, neppe engang i skam. Men noen, Linsey Graham f eks, gir aktiv støtte. Lederen i senatets justiskomite! Noen få, og tydeligst Mitt Romney, sier ifra. Det viser hvor dypt Trumpismen har infisert det politiske miljø i USA.

Norges Fotballforbunds direktør, Lise Klaveness twittret forleden at «Seieren mot Østerrike ble STÅLET FRA OSS! Norge VANT med nødlandslaget. Om man teller de LOVLIGE minuttene så VANT VI STOR SEIER. Det kan kanskje se ut som uavgjort om man tar med de ULOVLIGE MINUTTENE, men NORGE VANT KAMPEN STORT!»

Det er fristende, selvsagt, men vi bør ikke la Trumpismen snike seg inn, verken i politikken eller humoren. Det Trump har gjort gjennom fire år med det amerikanske demokratiet er dessverre for alvorlig til at vi kan la vær å ta denne narsissistiske og inkompetente mannens inn- og utfall alvorlig.

Svein Roald Hansen

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet