Therese på rådhuset

Therese sin landsmøtetale

Det betyr noe hvem som styrer kommunene våre!

Dirigenter, Landsmøte

Jeg er ordførerkandidat i Sarpsborg og til høsten skal vi skrive historie.

Vi skal vinne valget og fortsette rekka vår med 110 år sammenhengende Arbeiderpartistyre. Og jeg har tenkt til å bli Sarpsborgs første kvinnelige ordfører.

Kjære landsmøte.

Jeg kommer fra en by og et område der mange barn vokser opp i familier med dårlig råd. Det er et virkelighetsbilde som gjelder mange steder i landet. Vi vet at mange foreldre må gjøre vanskelige valg. På hva de kan ta seg råd til, og hva ungene deres kan være med på. Det er en av våre viktigste oppgaver å gjøre noe med.

Forrige uke møtte jeg et jublende idrettsråd i Sarpsborg som har fått tildelt 3,7 millioner fra regjeringen  – penger som skal gi flere barn mulighet til å delta. Det er viktig.

På tirsdag fikk vi den gledelige nyheten om at vi får statlig samarbeid om områdesatsing , med fem millioner i året i fem år. De pengene kommer så uendelig godt med i Sarpsborg. Tusen tusen takk!

Politikk handler om å prioritere. Vi i Arbeiderpartiet driver med politikk fordi vi vil noe mer, fordi vi vil gjøre en forskjell. Vi vil utvikle og forbedre. Ikke vende blikket vekk og ryggen til, når ting er utfordrende.

I Sarpsborg opplever vi utfordringer med levekår og barnefattigdom. Det er derfor vi prioriterer og investerer i barn unge og forebyggende tjenester i våre budsjetter. Det er fordi vi vil noe mer for ungene våre. Vi vil noe mer for familiene som sliter med å få økonomien til å gå rundt.

Landsmøte, det betyr noe hvem som styrer kommunene våre.

I Sarpsborg - fører vi en tydelig rødgrønn politikk som setter barn og unge først. Når Høyre kutter i forebyggende tjenester, så styrker Arbeiderpartiet dem. Når Høyre nedprioritere levekårsutsatte områder, så vi prioriterer Arbeiderpartiet områdesatsinger. Når Høyre legger på SFO prisene, Så prioriterer Arbeiderpartiet å holde prisene nede.

Det er forskjellen på et høyrestyrt og et arbeiderpartistyrt Sarpsborg.

Landsmøte- det betyr noe hvem som styrer landet vårt.

Flere barn får være med vår politikk. I vinter spiste jeg frokost på Alvimhaugen skole sammen med en rekke unger i 1.klasse som hadde begynt på SFO. Det var mange unger der den dagen. For dere, etter at vi innførte gratis SFO har andelen barn som er med i SFO på den skolen økt fra 50 til HELE 100 % i 1.klasse. Det er helt rått.

Det er forskjellen på et høyrestyrt eller Arbeiderpartistyrt Norge

Jonas, det er 130 dager igjen til valget.

Vi skal farge hele landet rødt.

Vi skal vinne valg.

Vi skal skape historie