Østfold skal ikke stå med lua i hånda i kampen om kompetanse

av: Camilla Aas, utvalgsleder for utdanning og næring

Østfold er en vakker region med store utfordringer, men har desto større muligheter. I desember ble fylkestinget konstituert, og nå starter jobben for fullt med å bygge Østfold. Det er store oppgaver vi står ovenfor, og Arbeiderpartiet er i den ånd at «de store oppgavene løser vi best sammen». Det speiler jo og det politiske landskapet godt, hvor vi må jobbe på tvers og sammen, for å fatte gode beslutninger som tåler framtida.

Som hovedutvalgsleder for opplæring og næring opplever jeg at vi har et sultent næringsliv, og en sterk utdanningssektor.  Det blir viktig at vi som fylkeskommune nærer dette båndet, slik at vi legger til rette for utdanning som næringslivet har behov for. Situasjonen i dag er at 2 av 3 bedrifter i Østfold ikke får tak i kvalifisert arbeidskraft. NHO har et kompetansebarometer som spør «Hva trenger Norge»? Dette baserer seg på undersøkelser med sine medlemsbedrifter. For et par år siden manglet man 38 200 nyansatte, hvorav 11 400 med fagskoleutdanning, 18 600 med håndverksfag og 2600 lærlinger. Næringslivet skriker etter fagutdannede, og velger du håndverksfag eller tekniske fag/ingeniørfag står bedriftene i kø for å møte deg.

Bildet: LO, NHO og sentrale fylkespolitikere startet året med å snakke om næringsutvikling, opplæring og kompetanse (f.v Camilla Aas, Siv Henriette Jacobsen, Ulf Lervik fra LO og Jon-Vidar Knold fra NHO).

Dette er grunnen til at Arbeiderpartiet med sine budsjettkolleger vedtok at Østfold skal gjøre et yrkesfagløft. Et yrkesfagløft skal mobilisere til flere elever på yrkesfag og sikre arbeidslivet tilstrekkelig kompetanse. Dette er ikke et tomt løfte – men vi snakker om å videreføre en læreplassgaranti, etablere et lærlingeråd, sikre tilgang på mer moderne utstyr i samarbeid med næringslivet samt å søke om at nasjonalt kompetansesenter for yrkesfag blir lagt til Østfold. Vi skal sikre en arbeidsnær skole, som bidrar til at flere gjennomfører og består. For det er en sannhet at motiverte elever – presterer bedre!

Det er store muligheter i Østfold når avstandene er korte og alternativene er mange. Vi har 11 videregående skoler i vår region, og arbeidsplasser over hele fylket. Vi bør derfor bygge videre på våre sterke tradisjoner og nøre oppunder et attraktivt, framtidsrettet og solid næringsliv. Som skaper utvikling og verdiskapning for Østfoldsamfunnet.

Østfold skal ikke stå med lua i hånda i kampen om kompetanse. Jeg opplever at fylket er klare til å ta opp kampen, og det gleder meg at også organisasjoner som LO og NHO står klare. For vi har folka, vi har mulighetene, og når vi «prekær sammen er det mye som årnær sæ».

camilla

Camilla Aas, utvalgsleder utdanning og næring