Stans drapene på sivile i Gaza

Uttalelse fra styret i Østfold Arbeiderparti

Hamas’ angrep mot Israel 7. oktober og Israels påfølgende angrep i Gaza, markerer et skille i Israels okkupasjon av Palestina. Svært mange sivile liv har gått tapt.

1.200 mennesker ble drept i Israel, og over 230 personer er tatt som gisler. I Gaza er over 25.000 nå drept, 70% av disse er kvinner og barn. FN anslår at rundt 85 % av Gazas befolkning på om lag 2,4 millioner mennesker er internt fordrevet. De menneskelige lidelsene er enorme og ufattelige. (Tall pr. 21.01.24)

Terror kan aldri rettferdiggjøres, og Israel skal kunne stille Hamas til ansvar for deres ekstreme angrep på uskyldige sivile. Israels krigføring i Gaza har for lengst gått langt utover «retten til å forsvare seg».

Hamas må ikke – og kan ikke – forveksles med sivile palestinere. Verdenssamfunnet kan ikke akseptere at over to millioner palestinere, hvorav nærmere halvparten er barn, kollektivt avstraffes for Hamas’ grufulle handlinger. Sivilbefolkningen skal alltid beskyttes, og all maktbruk fra Israel må oppfylle folkerettens grunnleggende krav til nødvendighet og forholdsmessighet. Israels maktbruk har allerede gått langt utover folkerettens rammer for hva som er lov i krig. Hamas må også stoppe sine angrep mot sivile.

Det påligger Israel et helt spesielt ansvar for at denne krigføringen kan stoppe og det kan komme i gang forhandlinger som kan føre fram til en varig fred, basert på en to-statsløsning.

Østfold Arbeiderparti er glad for at vår regjering tidlig var ute og krevde at Israel må holde seg innenfor humanrettens rammer når landet responderte på det umenneskelige angrepet Hamas utførte 7. oktober. Bombingen av Gaza by og bakkeinvasjonen har gått langt utover enhver grense.

Det internasjonale samfunn må legge det press på Israel som er nødvendig for at tankene som enkelte i de israelske regjeringen lufter, å jage de 2 millionene palestinere i Gaza fra sitt hjemland.

Det israelske lederskapet må snart innse at okkupasjon, deportasjon, krig og intifada aldri vil gi Israels innbygger den trygghet de fortjener. Det er det bare et demokratisk Palestina innenfor avklarte grenser som kan gi dem.

Situasjonen i Gaza har utviklet seg til en humanitær katastrofe. FNs generalsekretær har uttalt at Gaza er i ferd med å bli en gravplass for barn. En gruppe av FNs uavhengige spesialrapportører har uttalt at dersom krigen i Gaza ikke stoppes, er palestinerne i Gaza utsatt for en alvorlig risiko for folkemord. Kombinasjonen av Israels folkerettsstridige blokade og israelske luftangrep innebærer at sivilbefolkningen i Gaza befinner seg i en uakseptabel og umenneskelig situasjon. Det er heller ikke tillatt å bruke sivile som menneskelige skjold.

Det høye antall israelske angrep på helsefasiliteter er svært kritikkverdig. FN melder at situasjonen på sykehusene i Gaza er fullstendig kritisk. Mer enn 16 helsearbeidere er meldt drept, flere mens de er på vakt. Komiteen for beskyttelse av journalister (CPJ) rapporterer at minst 40 journalister er drept mens de har dokumentert Israels brutale krigføring. Blokaden av kommunikasjon og internett forhindrer livsviktig kontakt med omverdenen.

Situasjonen på Vestbredden har over flere år blitt gradvis verre. Etter 7. oktober har angrepet mot palestinere fra israelske bosettere, som er beskyttet av israelsk politi, eksplodert, og nesten 200 palestinere er drept. Massearrestasjoner av palestinere og den statlige bevæpningen av israelske bosettere er svært bekymringsfullt.

Arbeiderbevegelsen er internasjonal. Vår solidaritet stopper ikke ved vår egen landegrense. Østfold Arbeiderparti aksepterer ikke det store omfanget av lidelser i Gaza, og mener at vi alltid skal gjøre det vi kan for å bidra til en verdensorden bygget på folkeretten, der den internasjonale humanitærretten og menneskerettighetene legges til grunn.

Østfold Arbeiderparti krever derfor at:

• Israels invasjon og bombing av Gaza må stanses og blokaden av Gaza
  • Palestinerne i Gaza må få tilgang til humanitær hjelp, uavhengig av hvor de oppholder seg; assistanse via Rafah er ikke tilstrekkelig. Israel må sikre tilgang til vann, strøm, medisiner, drivstoff og mat
  • Hamas må stilles til ansvar for terroren de har begått mot Israel, og gislene de har tatt må frigis
  • Brudd på krigens folkerett må etterforskes og dokumenteres i både Israel og Palestina
  • Israelske myndigheter må stanse drapene og volden mot sivile på Vestbredden, inkludert Øst-Jerusalem
  • Det kan komme i gang forhandlinger som kan føre frem til varig fred, basert på en tostatsløsning