Når barmhjertighet blir et fremmedord, blir det kaldt rundt oss

original_1478638219_7604468

Det er starten av januar, og starten på et helt nytt år.

Dette blir derfor en nyttårshilsen skrevet med rød penn, og rød skrift. Det er fordi rødt er den lengste fargen.

Som enkeltmenneske er det viktig å filosofere over eget liv, men like mye som samfunn, som endel av flokken.

Verdenssamfunnet står ovenfor store utfordringer, enorme lidelser og tusener av mennesker er på flukt fra alt. De går mot en fremtid som er helt uviss. Det er vanskelig for oss i lille Norge å forestille oss hvordan denne situasjonen oppleves. Hvordan det er å sovne til bomber, og våkne til raketter. Det er vanskelig for oss å kunne forestille oss hvordan hverdagene leves uten mat, nok klær, tilgang til helsetjenester, arbeid å gå til, tilgang til skole……Dette er verdt å tenke på i vår velstand da store problemer handler om hva vi ønsker oss til jul. Noen ønsker å bytte ut skiene fra i fjor fordi det er en annen type snø denne sesongen, andre trenger den siste iPhonen fordi den har en funksjon vi ikke visste at vi trengte.

Dette setter ting i perspektiv.

Vi kan ikke gi opp troen på at det nytter. Det nytter å skape en bedre verden med rom for alle! Vi vet også at det finnes krefter som mener det motsatte. Slik som Listhaug, selveste inkluderingsministeren vår uttaler:

•"Kirken er gjennomsyret sosialistisk" (Dagen 17.12.15)

•"Godhetstyranniet rir i Norge som en mare" (NRK 3.11.15)

•"En kan ikke bli båret på gullstol inn i Norge"(VG 28.12.15)

Er det slik at vi har det så bra at det er kun ved slike utsagn vi blir "vekket"?

Vi er i en ekstraordinær, og krevende situasjon.

Arbeiderpartiet ønsker en streng, men rettferdig flyktning og innvandringspolitikk. Vi trenger en helthetlig flyktningpolitikk med et godt internasjonalt perspektiv. Det blir sagt at innenrikspolitikken forteller hvordan vi skal leve, mens utenrikspolitikken forteller om vi skal leve!

Vi har et ansvar å hjelpe til i krig og hungersnød med humanitær assistanse og nødhjelp til nærområder. Det er avgjørende med rask saksgang i asyl og flyktning saker. Det er viktig med god integrering for mennesker som søker asyl, og som får opphold.

Det å være rask, ha gode prosesser, og sette inn riktige ressurser er å ta situasjoner på største alvor.

"Når barmhjertighet blir et fremmedord, blir det kaldt rundt oss" sa tidligere biskop Gunnar Stålsett i en julegudstjeneste for kort tid tilbake.

Det skal være rom for forskjeller, og ulikheter, men vi må omtale hverandre med verdighet.

"Demokratiet kan ikke fungere om vi slutter å tro godt om hverandre"

skriver Marilynne Robinson.

Jordkloden er for alle, og vi har den alle til lån det er også verdt å tenke på. Det kunne vært meg. Det kunne vært deg.

Det er lite som skal til for å gjøre dagen god. Vi kommer sjelden noen vei med frykt og redsel.

Kanskje er det å investere tid flyktningfamilien over gata delt glede også dobbel glede, å vise at vi bryr oss er noe vi kan gjøre mer av. Utenforskap har ennå til gode å gavne noen.

Selv glemmer jeg aldri den kurdiske bussjåføren på vei til Stockholm. Han gjorde en forskjell for meg. For hvert stopp sa han. «Ta hand om hverandra så sees vi en vacker dag»

Godt nytt år!

Cecilie Agnalt