Sindre og Tonje på Sørmarka

Nå kommer den største økningen i studiestøtte på 15 år

av Sindre Martinsen-Evje, Siri Martinsen og Linn Laupsa

Endelig får studentene i Østfold mer penger i lommeboka.

Du husker kanskje kriblingen i mange ved å gå inn på et helt nytt studiested, fadderuke og studielån.

Når tusenvis av studenter begynner på Høgskolen i Østfold i disse dager får de med seg mer penger enn noen gang. Dette gjør de fordi Arbeiderpartiet vil gjøre det enkelt å studere.

9.000 kroner mer

Nå får over 200.000 studenter over hele landet en gladnyhet: Arbeiderpartiet og regjeringen gir studentene 9.000 kroner mer. Det er den største økningen i studiestøtte på 15 år ifølge Lånekassen.

I Østfold har vi mange studenter, og vi er glade for at regjeringen nå styrker studentene økonomi. Det er ekstra viktig i en tid der mange opplever at alt de har brukt for blir dyrere.

Høgskolen i Østfold tilbyr over 100 studier og holder til i moderne lokaler i Halden og Fredrikstad. Her har de til sammen over 7.000 studenter og 550 ansatte.

Lånekassen gir like muligheter for alle

Studiestøtten for det kommende studieåret vil til sammen være på 137.907 kroner mot 128.887 kroner forrige studieår, og utbetales gjennom Lånekassen. Totalt vil studentene dermed få over 9.000 kroner mer det kommende studieåret sammenliknet med det forrige. Ved bestått eksamen og grad, kan 40 prosent omgjøres til stipend.

Arbeiderpartiet stod bak opprettelsen av Lånekassen, som til nå har utbetalt over 1000 milliarder kroner i stipend og lån siden opprettelsen i 1947. Når vi nå øker studiestøtten er det for å legge til rette for å gi muligheter for den enkelte, men også å sørge for at Norge har riktig kompetanse for fremtiden.

I Østfold går Arbeiderpartiet til valg på å gjøre studielivet enda bedre. Vi vil sikre en skole og høyere utdanning der alle mestrer og når sitt fulle potensiale. Det vil vi gjøre ved å sikre praksisplasser for studenter, tilby sommerjobber og øke antall studentboliger.

Men viktigst er kanskje at vi gjør lommeboka til studenter litt tjukkere akkurat nå.

Sindre Martinsen-Evje, fylkesordførerkandidat

Siri Martinsen, Ordførerkandidat i Fredrikstad