Nå får elevene mer digital trygghet i skolen

Av: Elise Waagen, stortingsrepresentant for Østfold Arbeiderparti

Alle barn og unge fortjener en trygg skolehverdag – både i klasserommet og på nett. Men slik er det ikke i dag. Derfor skjerper regjeringen innstasen for å beskytte barn og unge mot skadelig digitalt innhold i skolehverdagen.

Alt for lenge har man innført digitale verktøy i skolen, uten å være kritisk til hvordan det påvirker elevenes læring og trygghet i skolehverdagen. Parallelt med teknologiens inntog i klasserommene, leser elevene færre bøker og opplever mindre leseglede. I tillegg opplever elever langt ned i barneskolen at de får opp vold, porno og temaer som selvskading og slankepress på skole-nettbrettet. Det er uholdbart.

Slutt på ukritisk digitalisering

Veldig mange elever oppgir at de blir forstyrret av egne eller andres digitale enheter på skolen. Det har tatt alt for lang tid før nasjonale politikere har tatt tak i situasjonen, og da de borgerlige styrte den nasjonale skolepolitikken, skjedde det lite. Dette endrer vi nå.

Siden starten av vår regjeringsperiode har Arbeiderparti- og Senterparti-regjeringen gjennomført et krafttak for å styrke læringen og trivselen i norske klasserom.

elise

Elise Waagen, stortingsrepresentant for Østfold Arbeiderparti

"Siden starten av vår regjeringsperiode har Arbeiderparti- og Senterparti-regjeringen gjennomført et krafttak for å styrke læringen og trivselen i norske klasserom."

Vi har stoppet den ukritiske digitaliseringen i skolen, innført klare anbefalinger om mobilbruk og øremerket flere hundre millioner til fysiske lærebøker.

Skolene får nå klare og detaljerte føringer for hvordan de skal sikre at elever ikke blir utsatt for skadelig og forstyrrende innhold på skolens enheter.

Tydelige anbefalinger tilpasset ulike klassetrinn:

  • De yngste elevene er ekstra sårbare, og trenger mer beskyttelse enn eldre elever. Derfor bør elever i barneskolen kun ha tilgang til utvalgt innhold på sine enheter, som lærerne mener er nødvendig for undervisningen.
  • For mellomtrinnet åpnes det for at elevene gradvis kan få tilgang til mer innhold på nett, i tråd med progresjonen i læreplanene og elevenes modning. I praksis betyr det filtre både på skolens nettverk og elevenes digitale enheter.
  • Elever på ungdomsskolen har i større grad utviklet digital dømmekraft, og har i tillegg større behov for å bruke internett i opplæringen. Derfor bør de ha et filter som begrenser tilgang til uønsket innhold, men ha tilgang til alt annet innhold.

Anbefalingene er utarbeidet i samarbeid med KS, lærernes organisasjoner og digitale leverandører. Vi forventer at alle skoleeiere i Norge følger opp de faglige anbefalingene.

På denne måten tar vi aktive grep for å beskytte barn og unge på nett. Tidligere har vi begrenset mobilbruken i skolen. Nå sikrer vi elevens digitale trygghet. Det er helt nødvendig for å sikre at alle elever blir godt nok beskyttet på sine digitale skoleenheter. Det handler om barnas beste, og det handler om en skole som skal være trygg for alle – samme hvem de er eller hvor de bor.