#Metoo

Det hele startet 5 oktober i år. Det startet når The New York Times publiserte de første avsløringene om at produsenten Harvey Weinstein, har voldtatt og trakassert en rekke kvinner.

Cecilie Agnalt

Etter kort tid startet emneknaggen "#metoo" som flere millioner har brukt for å dele sine egne opplevelser, og viser støtte til de som er utsatt for overgrep. Tiden er overmoden. Historiene som fortelles viser oss det.

Der skjer også i Norge. En undersøkelse publisert av Fafo tidligere i år viser at problemet ikke er blitt tatt på alvor. Spesielt er ansatte i restaurant og hotellbransjen utsatt.

Det må være nulltoleranse for dette i alle yrker og alle bransjer.

Mange historier er nå kommet frem i en rekke land. Det er bra. Vi trenger holdningsskapende arbeid omkring seksuell trakassering og vi trenger åpenhet.

En av mange viktige konsekvenser rundt kampanjen #metoo er at den bidrar til å redusere skamfølelse. For hver historie som deles blir det lettere å bidra til åpenhet om egne erfaringer for alle som har kjent dette på kroppen selv.

"#metoo" kampanjen viser styrke og bevisstgjøring.

Det er avgjørende for å bekjempe problemet. "#metoo" handler ikke om at det ikke er lov å gi komplimenter eller tillat å «sjekke». «metoo handler om rå maktmisbruk, og kynisme, og skal ikke bagatelliseres.

De som begår overgrep og trakassering må bli tatt, og det er en politioppgave å behandle slike saker. Det betyr at politiet må ha tilstrekkelige ressurser til å behandle sakene. Holdningskampanjer og råd er ikke gratis. Derfor krever det høy prioritet av regjeringen. Høstens budsjett viser blant annet kutt i likestillingsmidler, kutt til krisesentere og kutt til de som tilbyr fri rettshjelp. Det er ikke greit!

Cecilie Agnalt

Østfold Arbeiderparti