Jonas og det mangfoldige Østfold

Mandag var Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre på besøk i Østfold. Under besøket fikk Jonas se et mangfoldig Østfold med høyteknologiske vekstmiljø, satsning på de som skal bygge landet og utvikling av primærnæring hvor jakten på havets sølv blir utvidet til produksjon av velsmakende laks.

Jonas på hydrogenfabrikken med av1
Søkte sommerjobb på NCEJonas startet besøket i Halden på NCE som er den mest vekstkraftige og internasjonalt orienterte næringsklyngen i Norge innen energi og IT. De er på vei til å bli et kompetansesenter i verdensklasse som utvikler smarte og bærekraftige energi- og miljøløsninger. Under besøket vil det bli orientert om næringsklynger, forskningsprosjekter, EU-finansiering sett i lys av Norges konkurransefortrinn. Jonas og ledelsen ved NCE var skjønt enige om at den Norske modellen med et trepartssamarbeid vil være et av Norges konkurransefortrinn i framtiden. Virksomheten til NCE falt til de grader i smak hos statsministerkandidaten, at han spontant søkte om sommerjobb i virksomheten. Like spontant kom svaret om at han var ansatt og at han kan velge tid og oppgaver selv.
Jonas lytter interessert på orienteringer om NCE

Skal bygge NorgePå Greåker videregående skole fikk partilederen i Arbeiderpartiet møte de som bokstavlig talt skal bygge Norge i framtiden. Her traff han stolte lærlinger som solgte inn sitt fag til elever på VG1 og VG2 i byggfagene.Jonas fikk demonstrert forskjellige fag som rørlegger, maler, trevaresnekker og tømrer.I sin appell til de kommende fagarbeiderne lovet han at Arbeiderpartiet skal øke tilskuddet til lærebedrifter og gi mer penger til utstyr i skolene. Han ønsket hver enkelt lykke til med videre skolegang, tiden som lærling og ikke minst håpet han at alle ble fagarbeidere som skal bygge landet!

Jonas ønsker elevene lykke til på vein til fagarbeidere
Laks på landPå Øra ble Støre og hans følge innvidd i det kommende lakseeventyret. Han fikk se byggevirksomheten til Fredrikstad Seafood som skal bli et oppdrettsanlegg for laks på land. Nærheten til Glomma vil gi den vannkvaliteten og temperatur som sikrer gode produksjonsvilkår og dyrevelferd. Det skal heller ikke bli utslipp verken til vann eller luft.SnøSiste besøket på turneen var SNØ i Hydrogenfabrikken på Øra. SNØ er et prisvinnende industridesignbyrå som leverer tjenester innen produkt-, produksjon- og grafisk design. Under dette besøket fikk Jonas stifte nærmere bekjentskap med AV1. Dette er den kjente roboten som skal bringe barn med langvarige sykdommer ut av isolasjon. Ved plassering av AV1 i klasserommet kan den være den sykes øyne, ører og stemme i klasserommet mens eleven ligger i sykesengen.Helt det siste stoppet for Jonas var i NRK Østfold i gamlebyen.