Gratulerer med kvinnedagen!

Å kjempe for mer likestilling i samfunnet er en kontinuerlig oppgave. Utfordringene endrer seg ut ifra hvilken tid vi lever i, samtidig som vi noen ganger opplever at kamper som ble tatt flere tiår tilbake må tas på nytt. Likestillingskamper er aldri med sikkerhet vunnet for alltid. Politikken og samfunnet endrer seg. Derfor må vi aldri ta rettighetene vi har for gitt og vi må stå klare for å kjempe for dem på nytt om nødvendig. Dette har vi gjort før og Arbeiderpartiet står klare for å gjøre det igjen.

Arbeiderpartiet har en stolt historie hva gjelder likestilling. Et likestilt samfunn kommer hele fellesskapet vårt til gode. Kvinnedagen 8. mars er derfor en viktig dag for oss i Arbeiderpartiet. Denne dagen ser vi tilbake og hedrer de som har tatt kampen for oss tidligere. Og vi løfter dagsaktuelle utfordringer – som vi finner både her hjemme og ute i verden. Arbeiderbevegelsen er internasjonal. For oss er det naturlig å ikke bare ha søkelys på det som påvirker oss i Norge, men derimot ha blikket løftet ut mot verden.

Vi har i Norge utfordringer når det kommer til kvinner som blir utsatt for voldtekt, vold i nære relasjoner, seksuell trakassering og negativ sosial kontroll. Temaet negativ sosial kontroll og ærekultur har fått mer oppmerksomhet i Norge den siste tiden, spesielt i forbindelse med NRK sin dokumentar. I tiden fremover tror vi det blir viktig å få mer informasjon om hva det innebærer og hva de som blir utsatt for det trenger. Vi tror ikke det er noen «quick-fix». Men at dette blir satt på dagsorden og at det legges til rette for gode og ryddige debatter om det som tross alt er en vanskelig og sår tematikk for mange – er viktig og riktig. Vårt mål er at alle kvinner skal kunne leve frie liv.

SSB publiserte en rapport i 2022 som peker på at de ganske store kjønnsforskjellene likestillingsindikatoren «andel menn og kvinner som jobber deltid». Det kommer frem at i 2020 var det 32 prosent av kvinner i alderen 20-66 år som jobbet deltid, over dobbelt så stor andel som menn i samme alder. Deltidsarbeid er hovedårsaken til at kvinner tjener dårligere enn menn. Dette påvirker både pensjon og evnen til økonomisk selvstendighet i hverdagen.

Vi lever i en urolig tid med krig og konflikt flere steder. Liberale demokratier er på tilbakegang i verden der vi ser at ledere blir mer autoritære, noe som absolutt ikke styrker kvinnesaken. Krig gagner ingen, men krig rammer kvinner og barn verst. Kvinner blir brukt som våpen i krig. Amnesty har dokumentert omfattende vold mot kvinner, inkludert seksuell vold og voldtekt under konfliktene i Colombia, Sør-Sudan, Rwanda og flere andre land. Og i disse dager må gravide kvinner i Gaza føde under forferdelige forhold, uten essensielle hjelpemidler, i bygg som knapt kan kalles for sykehus. I mange andre land mangler også kvinner rettigheter vi vil betegne naturlige og grunnleggende, som for eksempel:

I Jemen blir kvinner diskriminert når det gjelder giftemål, skilsmisse, arv og foreldrerett til barna.

I Polen blir det innført strengere abortlover.

Afghanistan nektes jenter og kvinner lov til å gå på ungdomsskole, videregående eller ta høyere utdanning.

I flere land, herunder Norge, har vi kommet langt. Takket være engasjerte og hardtarbeidende enkeltpersoner, organisasjoner og politikere som har kjempet frem viktige saker og fått gjennomslag, har vi rettigheter og muligheter jenter og kvinner andre steder i verden bare kan drømme om. Også i politikken ser vi at det er mer mangfold og ved fjorårets valg hadde Østfold Arbeiderparti rekordmange kvinnelige ordførerkandidater. Det er mye som er bra, og det er viktig å anerkjenne - spesielt på denne viktige merkedagen!

Vi har fortsatt utfordringer å ta tak i, men mye å være stolte av og glad for. Gratulerer så mye med kvinnedagen!

Av:

Cecilie Agnalt, Skiptvet Ap