God 1. mai!

av: Siv Henriette Jacobsen

Gratulerer med dagen! 1. mai er en viktig dag for oss i Arbeiderbevegelsen. Det er en dag for å feire seire, hedre personer som har kjempet hardt opp gjennom historien og ikke minst markere utfordringer vi står overfor.

Jeg er så glad for at vi har en Arbeiderpartiledet regjering som bidrar til å gjøre samfunnet vårt mer rettferdig. Etter 8 år med Høyreregjering tar det tid å snu samfunnet og sikre arbeidsfolk bedre vilkår, men Arbeiderpartiet er godt i gang:

• Skattesystemet blir stadig mer omfordelende. De som tjener under 750 000 får mindre skatt samtidig som de med høye inntekter og formuer får økt skatt. De som har mest må rett og slett bidra mer.
  • Minstepensjonen er for 2023 økt varig med 4000 kroner årlig og barnetrygden for enslige forsørgere med 5000 kroner i året. Dette er viktige saker etter flere år med en regjering som gjennomførte en rekke usosiale kutt som gikk utover de med minst fra før.
  • Fagforeningsfradraget er doblet, alle får pensjon fra første krone, retten til hele og faste stillinger er styrket og alle under 30 år skal få hjelp til å komme i arbeid gjennom tidlig innsats og tett oppfølgning så lenge det er nødvendig. Ungdom er framtida – de må prioriteres. Derfor er ungdomsgarantien til Arbeiderpartiet så viktig. Fordi å investere i ungdoms muligheter for arbeid er å investere i framtida.
Portrett av Siv Henriette Jacobsen

Siv Henriette Jacobsen, kandidat for Østfold Arbeiderparti

Også i fylkeskommunen har vi et ansvar for å føre en rettferdig og solidarisk politikk. I Viken er fylkesrådet arbeidsgiver for fylkeskommunens 12 000 ansatte. Fylkesrådet har blant annet innført en egen Viken-modell for offentlige innkjøp, som bekjemper sosial dumping og bidrar til seriøse arbeidsforhold. Viken-modellen stiller krav om tarifflønn, faste stillinger og bruk av lærlinger for å nevne noe.

Vi har også prioritert en god offentlig fellesskole for alle elever. Skolemat bidrar til å utjevne sosiale forskjeller i skolen og det bidrar vi til ved å sikre over halvparten av våre 46 000 elever et godt og næringsrikt skolemåltid hver dag.

Læreplasser er viktig for å sikre yrkesfagelever en trygg og forutsigbar utdanning. Vi har innført læreplassgaranti som skal sørge for at alle kvalifiserte yrkesfagelever rett på læreplass. Dette er viktig fordi det over tid har vært vanskelig for yrkesfagelever å få fullført utdanningen sin og det er ikke holdbart. Arbeidslivet skriker etter yrkesfaglig arbeidskraft.

Det tar tid før vi ser resultater og før vi ser endringene i samfunnet. Men kursen er snudd, viktige vedtak er fattet og nye premisser er lagt for en ny kurs som vil gi mer til de som trenger det mest og kreve mer fra de som kan bidra.

God 1. mai!