Gjeldskarusellen øker farten

Klump i magen, dårlig nattesøvn og en usikker fremtid. Stor gjeld kan føre til psykiske problemer. Er det et samfunnsproblem, eller er det opp til hver enkelt?

Penger

For bare 10 – 15 år siden var låneopptak i Norge hovedsakelig lån til bolig, i dag ser gjeldsbildet helt annerledes ut.

I dag møter vi fristelser som «Kjøp nå, betal senere», «Forbrukslån på dagen inntil 360 000 kroner», «Lån penger på dagen uten sikkerhet» og «Er du av de som sliter med mange små lån, vi har løsningen». Det blomstrer av tilbud til nordmenn i pengeknipe. Det spilles på menneskers ønsker og drømmer og det er bare to tastetrykk unna.

Inkassogjelden blant unge nordmenn var i 2015 på 1 milliard kroner. Unge som setter seg i dyp kredittkortgjeld, kan ende i en situasjon hvor de for eksempel aldri blir i stand til å kjøpe seg en egen bolig.

SIOF-rapporten fra 2017 sier følgende: «Andelen med kredittkort har ligget rundt 80% i perioden 2014-2017. Kredittkortgjeld har økt fra 14% i 2015 til 19% i 2016. Andelen med forbrukslån har doblet seg fra 8% til 16% i perioden fra 2016 til 2017 — altså ett år senere.»

Det er også verdt å nevne at i rapporten fra SIOF ser man at bruksmønstret for usikrede lån først og fremst anvendes til forbruksformål.

Surveymaterialet fra 2017 (Norstat) indikerer dessuten at gjennomsnittsgjelden ligger rundt 50.000,- for kredittkort og 113.000,- for forbrukslån. Andelen som har en eller annen form for usikret kreditt er 25% i 2017. Dette er opp fra 18% i 2015.

Helsenorge.no anslår at ca. 34.000 personer i Norge har problemer med gambling og pengespill. Spillavhengighet dominerer livet til den som rammes og får ofte konsekvenser for både familie, arbeid og sosiale aktiviteter.

Vi må vokte oss vel for å hoppe på denne karusellen. Vi må som ansvarlige politikere legge til rette for at færre hopper på og flere hopper av.

Østfold Arbeiderparti ønsker å innføre forbud mot reklame for pengespill. I et stort og komplekst tema er ikke det nok, men et skritt på veien.

Kjør debatt!

Siri Martinsen