Flyseteavgiften får sterk kritikk

Statsminister Erna Solberg sier hun ikke vil la seg presse av Ryanair og mener det må ligge andre ting bak at de avvikler baseflyene på Rygge. Hun tar seg ikke bryet med å sette seg inn i hvordan lavprismarkedet i luftfarten fungerer.

original_1478641578_22737

Venstre leder, Trine Skei Grande er glad flyseteavgiften fører til at Ryanair forlater Rygge selv om det vil bety kroken på døra for flyplassen.

Nei, vel. Men er det håp om at statsministeren og finansministeren lytter til statens egen luftfartsmyndighet, Avinor? De sier i sin uttalelse til avgiften at regjeringen bør se på saken en gang til og skaffe seg oversikt over alle de uheldige konsekvensene før den innføres.

Vil de lytte til alle de store aktørene i bransjen, som SAS, Norwegian og Viderø? Som alle viser til at den er konkurransevridende. Til NHO Reiseliv, som peker på at den kan svekke den gode veksten i turismen i Norge og at avgiften kan være i strid med EØS-avtalen, slik den foreslås utformet.

Vil de studere Grønn Skattekommisjons innstilling, som sier at bransjer som er inn under CO2-kvotesystemet, slik luftfarten er, ikke bør ha andre såkalte klimaavgifter i tillegg?

Er høringsrunden bare på lissom, fordi regelverket krever at denne type beslutninger skal på høres. Eller er det håp om at regjeringen vil lytte til de mange og enstydige innvendingene mot denne avgiften?

Svein Roald Hansen

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet