Flere fullfører – færre faller fra

Østfoldskolen har tatt store steg i riktig retning. Gjennomføringstallene stiger, yrkesfagene styrker seg, og flere elever får med seg vitnemål og kompetanse. Det er gode nyheter – for ungdommen og for hele fylket.

Kvalitetsrapporten fra Østfold fylkeskommune viser at videregående opplæring i fylket er i positiv utvikling. Stadig flere elever fullfører og består skoleåret – andelen har steget til 81,2 prosent. Samtidig har andelen elever med karakteren 1 eller IV gått ned fra 8,1 til 6,8 prosent. Det betyr at flere får med seg vitnemål og kompetanse videre i livet.

Flere av våre videregående skoler har gjort imponerende løft. St. Olav videregående skole har redusert andelen med stryk eller IV fra 12,6 til 4,2 prosent. Kirkeparken videregående har en gjennomføringsgrad på hele 88,3 prosent. Dette er tall vi skal være stolte av – og som viser at målrettet innsats gir resultater.

Yrkesfagene viser også fremgang. Elektro og datateknologi har over 90 prosent beståttandel ved flere skoler. Påbygging til generell studiekompetanse har 92 prosent bestått i kategorien "påbygg annet". Dette er ikke bare gode nyheter for elevene – det er også viktig for næringslivet, som trenger fagfolk med riktig kompetanse.

lars

Lars Pedersen Due – nestleder, Utdanning og næringskomiteen

Tall fra SSB viser at gjennomføringen over tid går opp – både på studieforberedende og yrkesfaglige programmer. Det er et tydelig tegn på at vi er på rett vei, og at de politiske prioriteringene vi har gjort gir effekt. Vi har styrket samarbeidet mellom skoleeier og skolene, og følger opp anbefalingene fra ekspertgruppen for videregående opplæring. Fullføringsreformen gir elever rett til mer opplæring, og vi ser allerede at dette bidrar til bedre resultater.

Årets kvalitetsmelding viser at flere elever fullfører, færre stryker, og at yrkesfagene står sterkere. Dette er gode nyheter for ungdommer i Moss, Askim, Halden, Sarpsborg og Fredrikstad – og for hele fylket. Bak tallene ligger det en stor innsats fra lærere, fagarbeidere og skoleledere som hver dag legger til rette for læring, mestring og trivsel. Deres arbeid er avgjørende for at elevene skal lykkes – og fortjener både ros og respekt.

Men vi er ikke i mål. Det finnes fortsatt elever som faller fra, og det er forskjeller mellom skoler og utdanningsprogram. Vi må fortsette å jobbe målrettet for å sikre at alle elever får den støtten de trenger – uavhengig av bakgrunn og bosted. Vi har kommet langt – men vi skal lenger. Østfoldskolen er på rett vei, og vi skal sørge for at alle får være med.