En skole der elevene lærer mer og trives bedre

Arbeiderpartiets mål med vår skolepolitikk er å skape en skole der flere lærer, mestrer og trives. Disse tre elementene går hånd i hånd og er avhengig av hverandre. Mister elever motivasjonen, går læringen ned. Trives de ikke, kan motivasjonen svekkes. Det er derfor viktig å se disse tre i sammenheng.

En av de store utfordringene vi så i skolen vi tok over etter den borgerlige regjeringen, er at læringsresultatene går ned. Ferdighetene i matematikk, naturfag og norsk gikk ned. Motivasjonen var dalende. Leseferdighetene var lave og de digitale ferdighetene likeså – til tross for at antall digitale enheter i norsk skole overgår de fleste andre land.

Vi må våge å ha et kritisk blikk på utviklingen for å unngå at vi fortsetter i samme spor. Her er vi i Arbeiderpartiet godt i gang.

Med en bedre balanse mellom bok og skjerm skal vi øke leseferdighetene, men også lesegleden. Vi vet at elever lærer å lese bedre ved å lese lengre tekster på papir, framfor på skjerm. Det øker også konsentrasjonsevnen. Vi har bevilget store summer til innkjøp av fysiske lærebøker til kommunene, styrket skolebibliotekene og lansert en leselyststrategi.

Elise

Mobilen ut klasserommene. Etter de nasjonale anbefalingene kom i 2024 skal mobilen ut av klasserommene. Mindre mobilbruk gir mer rom til fellesskap, sosial interaksjon, konsentrasjon og læring. Vi har også bedt skolene om å sikre filtre på de digitale enhetene som brukes i undervisning, slik at vi skjermer barna fra uønsket innhold.

Vi satser stort på en mer praktisk skole, som vil øke læringen blant elevene. Det er mye teori og stillesitting i norsk skole. Det bidrar til at flere elever mister motivasjon og henger etter i undervisningen, og kanskje ikke får de samme mulighetene til å vise sitt potensiale. Vi har blant annet opprettet en tilskuddsordning kommunene kan søke på for å få midler til utstyr til praktisk undervisning, og denne ordningen er i 2025 økt til 160 millioner kroner.

Det er i beste fall interessant å se FrP nå henge seg på debatten om hva som skal til for å styrke skolen til det beste for elevene. Ingen av sakene de har frontet den siste tiden er nye. Enten er det politikk Arbeiderparti-regjeringen allerede er i gang med – slik som praktisk skole og mindre skjerm – eller så er det gammel blå politikk som kun vil bidra til økte forskjeller mellom elever. Som for eksempel sortering av elever og økt privatisering.

Vi har tatt mange viktige steg i riktig retning, men er langt fra ferdige. Jeg håper Arbeiderpartiet får fornyet tillit, slik at vi kan fortsette det gode arbeidet vi er i gang med – nemlig å snu utviklingen – og skape en skole der flere lærer, mestrer og trives.