En annerledes hverdag – og verden

Koronas-viruset har endret hverdagen for veldig mange. Barna er sendt hjem fra skolen. Endel har hjemmekontor og hjemmeskole. Samlivsekspertene spår skred av skilsmisser. Noen er blitt syke. I skrivende stund er 107 på sykehus på grunn av korona i Norge. Syv er døde.

En helsearbeider går i sykehusgangene. Foto: Øivind Haug

Stortinget har enstemmig vedtatt en lang rekke tiltak for å hjelpe bedrifter og folk som rammes av permitteringer. Børsene synker, aksjeverdier fordufter. Norges Bank setter ned renta til rekordlave 0,25%

Sykehus og helsevesen utsetter planlagte operasjoner for å rydde plass til storinnrykk, om det skulle ta av. Vi forbereder oss på det verste og håper/regner med at det vil temme viruset så vi snart kan gå tilbake til hverdagen igjen, omtrent som den var.

Det viktigste vi selv kan bidra med, er å vaske hendene, holde en meters avstand til hverandre og om du må hoste, gjøre det i et papirlommetørkle.

I mellomtiden kan vi reflektere litt over hvordan verden og hverdagen er blitt, med alle tiltakene mot smittespredning.

Landegrensene er i realiteten stengt, også i Europa. Du kan reise til Nordby og handle, så lenge svenskene tar risikoen på at vi er ubesmittet. Men det blir pålegg om 14 dager innendørs (karantene) nå du kommer tilbake. Den frie ferdselen over landegrensene vi har hatt siden femtiårene naboene imellom her i Norden er i realiteten borte i vår nye hverdag.

I landbruket er de bekymret for mangel på arbeidskraft i våronna, og kanskje høstonna. De tusenvis som hvert år kommet, fra Polen, Latvia, Litauen, slipper kanskje ikke inn i år. Hvem skal da sette potetene og hente de opp igjen til høsten? Arbeidskraften EØS-avtalen har sikret landbruket, kommer ikke. Vel, hadde landbruket vunnet fram med sitt ønske om å si opp EØS-avtalen, ville det vært en permanent tilstand. I år blir det en øvelse. Kanskje deres syn på EØS-avtalen endres?

I mellomtiden får vi si som engelskmennene: Stay Calm og vask hendene.

Svein Roald HansenStortingsrepresentant