Hanne Tollerud foran rød bakgrunn med AP logo

Det er summen av offentlig og privat virksomhet som skaper og trygger vårt velferdssamfunn.

av Hanne Tollerud

I september skal vi gå til valgurnene for å velge et nytt kommunestyre.

Jeg har hatt æren av å være byenes ordfører i snart 6 år. Det er en oppgave som fyller meg med ydmykhet og alvor. Jeg stiller for en ny periode, som Arbeiderpartiets ordførerkandidat. Hvorfor, kan man spørre seg.

Noen kan hevde at det ikke spiller noen rolle hvilket parti som styrer. «De mener jo stort sett det samme alle sammen.» Jeg vil hevde at forskjellene til dels er store.I saker som jernbane og riksvei kan det være vanskelig å se forskjellene, det er ikke i disse sakene man finner partienes verdigrunnlag eller ideologi om man vil.

Arbeiderpartiet tror på rettferdig fordeling. Vi arbeider for at alle skal ha sikkerhet for utdanning, helse og omsorg. Vi mener ikke at det ikke vil være forskjeller i samfunnet. Likevel må det være et mål at vi alle skal ha muligheten for å leve anstendige liv.

De aller fleste av oss hyller vårt demokrati. Det sikrer at alle har rett og mulighet til å bruke sin stemme. Vi må verne om vårt demokrati. En forutsetning for å kunne bevare det, er at samfunnet sørger for rettferdig fordeling der alle skal oppleve at de lever i frihet og trygghet. Utrygghet og urettferdighet vil innebære at demokratiet over tid blir svakere. Det må vi forhindre.

Hva betyr rettferdig fordeling for Arbeiderpartiet?

Vi tror ikke at markedskreftene vil være en garanti for rettferdig fordeling. Markedet og private aktører har sin rettmessige plass i samfunnet, og spiller en viktig rolle for økonomisk utvikling og vekst. Private virksomheter er resultatdrevet, og skal skape utbytte for sine eiere. Slik blir det markedet som vil være retningsgivende for private bedrifter. Overføres ansvaret for vår velferd til private aktører, vil det være markedet som styrer. Markedet har ingen mulighet for å ta sosiale og fordelingsmessige hensyn. Det er og vil alltid være økonomi og vekst som vil ligge til grunn for private bedrifters beslutninger og drift.

Vi tror at dersom de private får ansvaret for vår velferd, vil bare de som har råd kunne nyttiggjøre seg velferden vår. Derfor mener vi at vår velferd må være et offentlig ansvar.

Oppbyggingen av velferdssamfunnet slik vi har det i dag, har historisk sett vært et offentlig ansvar. Arbeiderbevegelsen har vært, og er pådrivere i dette arbeidet. Vi har fått innført reformer som gjør livene til hver enkelt bedre å leve. Folketrygden, arbeidsmiljøloven, ferieloven, barnetrygden, fri skole, likestillingsloven m.m. er alle eksempler på reformer som har blitt viktige deler i vårt velferdssamfunn.

Norge har blitt en rik nasjon. Arbeiderbevegelsen gikk foran og sørget for at oljefondet ble opprettet. Et fond som har gitt oss muskler til å håndtere økonomiske nedgangstider og pandemier, uten at dette i nevneverdig grad har skapt utrygghet i samfunnet I dag tar de fleste av oss disse godene for gitt. Det var imidlertid ingen selvfølge å få innført reformene. Arbeiderbevegelsen har måttet kjempe for hver og en av dem.

Sammen med de andre partiene i regnbue-alliansen, har vi styrt byen de siste seks  årene. Vi har oppnådd mye, men fortsatt står det mye igjen. Fortsatt opplever mennesker utenforskap, fattigdom og sosial utrygghet. Fortsatt må vi arbeide for å bli bedre på å utforme tiltak der vi evner å se individet og dennes reelle behov. Fortsatt har vi arbeid å gjøre for ytterligere styrking Arbeiderpartiets verdigrunnlag har vært garantisten for utvikling av velferdssamfunnet. Vi ønsker å være garantisten også i fremtiden.

Tilbake til spørsmålet om hvorfor jeg stiller til valg for en ny periode som ordfører.

Jeg ønsker å bidra til at alle i Moss skal leve trygge gode liv, og være med på å gjøre byen vår til et enda bedre sted å bo.

Vi vil fortsatt arbeide for å styrke skolen, helse og omsorg. Arbeide for at levekårene forbedres.

Alle partier og kandidater som stiller til valg i Moss har et oppriktig ønske om å bidra til en bedre by å bo og leve i.

Alle partier legger sitt verdigrunnlag som premiss for sine politiske standpunkter.

Arbeiderpartiet ser viktigheten av at det offentlige og det private spiller på lag; det offentlige som garantisten for vår velferd, og det private som garantisten for økonomisk utvikling og vekst.

Derfor stiller jeg til valg som Arbeiderpartiets ordførerkandidat.

Hanne Tollerud, ordførerkandidat i Moss