Deponi for farlig avfall
Interpellasjonsdebatt 3. mars 2020
Interpellasjonsdebatt 3. mars 2020
Spørsmål:
Else-May Norderhus (A): Regjeringen har siden 2013 satt i gang en prosess for å finne en løsning for nytt deponi for uorganisk farlig avfall i Norge. Dagens tilbud ligger på Langøya og har kapasitet til videre deponitilbud frem til 2024. Fra da av er deponiet på Langøya fullt og skal rehabiliteres og tilbakeføres til et friluftsområde på 800 mål. Behandlingskapasiteten for uorganisk farlig avfall er avhengig av nyetablering av behandlingsløsninger. Dette er uomtvistelig slått fast både av Miljødirektoratet og av industrien selv. Dessverre er det fortsatt stor usikkerhet knyttet til nytt behandlingsanlegg for uorganisk farlig avfall i Norge. Til tross for at spørsmålet har blitt diskutert og utredet i en årrekke, har regjeringen ikke greid å komme fram til en løsning for industrien så langt. Arbeidsplasser og bedrifter står på spill fordi regjeringen skaper uforutsigbarhet for næringslivets muligheter til å få håndtert avfallet. Hva gjør statsråden for å løse denne utfordringen, hvordan ser skissen til en løsning ut, og hvor raskt vil regjeringen nå lande denne situasjonen?
President
Plassering av deponi for farlig avfall vil alltid være en krevende sak.
Det er lett å mobilisere lokal motstand. Enten grunnlaget er faglig og saklig eller ikke. Det har vi sett i denne saken. Det alternative som Miljødirektoratet har vurdert å være godt egnet som nytt deponi for farlig avfall, synes lagt bort på grunn av lokal uro og motstand.
Jeg vet ikke hva departementet mente de skulle få ut av ekspertutvalget som ble satt ned, all den stund regjeringens fagorgan, Miljødirektoratet hadde gjort en vurdering.
Men det er der vi nå er.
President,
Tross det statsråden sier om at saken har høy prioritet, er jeg bekymret for at regjeringen ikke tar inn over seg hvor kort tid det er til et konkret og realistisk alternativ til Langøya må besluttes.Fire år kan være lang tid i politikken, president, men ikke i næringslivet som vil være avhengig av en løsning. Ikke bare en løsning om et sted, men hvor de tekniske løsningene er utprøvd. Logistikken er på plass.
Kronos Titan – som i denne kjeden er en nøkkelbedrift med sin tynnsyre - peker på i sitt høringssvar til ekspertutvalget, at en alternativ løsning må være ferdig testet og operativ i løpet av 2023. Bedriften minner regjeringen om at det er tidkrevende tekniske og markedsmessige vurderinger, prosessdesign, søknader, høringsrunder og godkjenning av myndighetene.
Slike ting tar tid.Manglende avklaring skaper usikkerhet for de som leverer – og som for Kronos Titan – usikkerhet hos deres kunder om de f eks kan forsyne sine kunder med jernsulfat til kloakkrensing.
Jeg er selvsagt ekstra bekymret for framtida til Kronos Titan. 170 arbeidsplasser i Fredrikstad og 230 arbeidsplasser i Titania-gruva.
Eierne er tydelig på at uten en bærekraft løsning for tynnsyra, så er ikke videre drift i Fredrikstad mulig.
Dette er ikke en tom trussel, president, Selskapets bedrift i Leverkusen som har benyttet en annen og mer kostbar metode i behandlingen av tynnsyra, er besluttet nedlagt på grunn av for dårlig økonomi.Men, om bekymringen for disse 400 arbeidsplassene ikke er tilstrekkelig for at regjeringen skal sette fortgang i arbeidet med en løsning, berører dette langt flere bedrifter og avfallsanleggDet er 17 energigjenvinningsanlegg som leverer flyve-aske til Langøya. Som ufarliggjøres med tynnsyre fra Kronos Titan.Avfall Norge roper varsko. Næringspolitisk direktør Cecilie Lind sier til Fredriksstad Blad (20.1.20) at uten tilstrekkelig deponikapasitet for flyge-aske må energigjenvinningsanleggene stoppe mottak av avfall i løpet av 1 til 2 uker.Avfall Norge skriver i sitt høringssvar til ekspertutvalget at det vil påvirke avfallsinn-samlingen fra nær sagt alle husholdninger og bedrifter i hele landet i løpet av kort tid. Mangel på deponikapasitet vil altså ikke bare ramme farlig avfall – alvorlig nok i seg selv – men også mottak av ordinært avfall som ikke kan materialgjenvinnes.
President, la meg legge til at ett av alternativene det arbeides med, Raudsand i Nesset kommune, neppe vil være et realistisk alternativ. Miljødirektoratet sa i november 2018 at Raudsand-alternativet ikke er tilstrekkelig dokumentert og at teknologien som tenkes brukt er umoden.
Kronos Titan har også gjort det klart for Molde kommune, som snart skal behandle reguleringsplanen, at for dem, er dette et uaktuelt alternativ og at det derfor ikke kan basere sin løsning på tynnsyre fra bedriftene. Statsråden er selvsagt også klar over at Norge er forpliktet av internasjonale avtaler til å ha behandlings- og deponeringskapasitet for å sikre trygg håndtering av farlig avfall.
Jeg tror regjeringen må erkjenne at dette er en sak som må løses. Som må løses raskt, om nødvendig med statlig regulering.
Derfor er det bekymringsfullt at regjeringen ennå ikke har bestemt seg for at staten skal ta et ansvar eller ikke.
Stortingsrepresentant Svein Roald Hansen