Rekordmange søker yrkesfag!

Av: Camilla Aas, utvalgsleder for opplæring og næring

Nyheten om at rekordmange har søkt seg til yrkesfag i år gleder en utdanningspolitiker som meg. Vi vet at samfunnet trenger kompetansen som yrkesfaglig retning tilbyr. Det er kompetanse som vil bli svært avgjørende i omstillingsarbeidet Norge står overfor – enten det handler om grønn industri, helse og omsorg, bygg og anleggsbransjen, eller innen servicenæringen.

Yrkesfag har med rette fått mye mer positiv oppmerksomhet og omtale i den offentlige debatten de senere årene. Det er fortjent fordi samfunnet ikke fungerer uten nok fagarbeidere. Dette er høyest relevant for oss i industrifylket Østfold. Derfor er det gode nyheter at over halvparten av søkerne på vg1 har søkt seg til yrkesfag i Østfold. På nasjonalt nivå har ikke søkertallene til yrkesfag vært så gode siden 2012. Minst like viktig og bra er det at stadig flere yrkesfagelever fullfører. At elevene trives på skolen og får læreplass når tiden er inne for det er avgjørende.

Ny tilstandsrapport viser at i Østfold bestod 95,2 prosent fag og svenneprøven. Dette viser at vi beveger oss i riktig retning, med at flere fullfører og består videregående opplæring. Østfold fylkeskommune har vedtatt at vi skal jobbe for et yrkesfagløft. Det skal mobilisere til at flere elever på yrkesfag får kompetansen som trengs i arbeidslivet.  To tiltak som fylkeskommunen tar i bruk for å realisere løftet er å videreføre læreplassgaranti og jobbe for en mer arbeidsnær skole. Vi har tro på at når elevene våre er ute i felt – lærer de best!

camilla

Camilla Aas

Jeg er glad for at vi nå har en regjering som satser på yrkesfag. Over lang tid har vi fått høre om dystre tall på hvor mange søkere som ikke får læreplass. Dette er unge mennesker som får satt utdanningen sin på vent. Unge som sitter på nødvendig kompetanse, men som ikke får brukt den. Regjeringen bruker nå 485 millioner kroner for at flere skal bli kvalifisert til en læreplass, og til arbeidet med å få flere læreplasser.

I tillegg til dette inneholder den nye opplæringsloven viktige og historiske endringer i retten til videregående opplæring, der det blant annet innføres en rett til å ta et nytt fagbrev – selv om du har et fra før. Mer kompetanse og fordypning i fag er aldri negativt, det er tvert imot svært positivt – og nå blir det et lettere valg å ta for elevene våre.

Selv om det er mange gode nyheter som har kommet nå, er det fortsatt arbeid som gjenstår. Vi trenger at flere søker seg til helsefag, vi må sammen med bedrifter og næringslivet i kommunene sørge for at flere læreplasser etableres, utstyret må oppgraderes slik at det er tilpasset arbeidslivet elevene går i møte.

Å sikre en videregående skole der alle har like muligheter til å lykkes – uavhengig av hvem eleven er, hvilken bakgrunn hen har og hvilket studieprogram en skulle velge – er en viktig og prioritert oppgave for oss i Østfold Arbeiderparti. Utdanning er nøkkelen til økonomisk trygghet og arbeid. Samfunnet ivrer etter mer kompetanse. Uansett hvilken studieretning elevene velger seg til er de ressurser for fellesskapet vårt.