Gratulerer med lønnsoppgjøret!

av: Siv Henriette Jacobsen, gruppeleder Østfold Arbeiderparti

Det har vært spennende å følge med på lønnsoppgjøret i frontfagene og på meklingen mellom Norsk Industri og Fellesforbundet. Det store fokuset på etter- og videreutdanning har vært banebrytende. Dersom Regjering og Storting følger opp med en satsing på fagskole kan Norges konkurransekraft være sikret i mange år fremover.

Alle land i Europa, inkludert Norge, mangler fagfolk. NHO sitt årsbarometer har gang på gang vist at en mangel på kompetent arbeidskraft er det største hinderet for vekt i norsk næringsliv - og dermed vekst i norsk økonomi.

Bilde av Siv Henriette Jacobsen

Siv Henriette Jacobsen, gruppeleder Østfold Arbeiderparti

"Den enkleste og raskeste veien til å sikre økt tilgang til kompetent arbeidskraft er å utdanne de arbeiderne vi allerede har."

Nå har vi fått et lønnsoppgjør som legger til rette for dette. Det kan være en "game changer". Nå er det helt avgjørende at Regjering og Storting følger opp med en tilstrekkelig satsing på fagskole slik at rettigheten til etter- og videreutdanning kan virkeliggjøres. Fagskolene står i alle fall klar med åpne armer for å få dette til sammen med partene i arbeidslivet og fylkeskommunene.

Når vi har et arbeidsliv som skriker etter er fagarbeidere, er det veldig gledelig at vi nå ser at flertallet av ungdom i Norge ønsker å ta yrkesfaglig utdanning. Fagskolene har også doblet antall studenter på få år til 30 000. Samtidig er det et behov for 90.000 flere fagarbeidere i 2035 og mange som tar fagbrev mangler en utdanningsvei videre i høyere yrkesfaglig utdanning. I tillegg til å øke de eksisterende tilbudene på fagskolen, må nye utvikles og prestisjen for fagskolen heves. Det bør være flere muligheter til for eksempel å ta bachelor gjennom en mer praktisk utdanning.

Det vil sikre arbeidslivet den kompetansen som trenges for framtid og det vil trygge ungdom som velger yrkesfag at du alltid har en mulighet for å utvikle deg videre.