Krevende tider trenger trygg styring og tett samarbeid

Østfold er porten til Norge og veien til Europa. Vi må i større grad utnytte denne beliggenheten strategisk!

I nye Østfold vil vi ha tette bånd og gode nettverk. Vi må bruke denne fordelen som vår største styrke når vi nå skal bygge nye Østfold.  Norge er inne i krevende tider. Derfor må vi stille enda sterkere krav til trygg styring og tett samarbeid.

Østfold er porten til Norge og veien til Europa. Vi må i større grad evne å utnytte denne beliggenheten strategisk for å utvikle Østfold.

Nye Østfold må være kommunenes beste venn. Vi må i større grad enn før koordinere og samle innsatsen slik at vi blir en viktig ressurs for god utvikling i kommunene.

Nye Østfold må satse på et tett samarbeid med arbeidslivet. Vi må utvikle et forpliktende trepartssamarbeid med partene i arbeidslivet slik at vi bidrar til arbeidsplasser og utvikling. Ikke minst er det viktig å utvikle gode modeller for et seriøst arbeidsliv – blant annet gjennom innkjøp.

Vi må også samarbeide tett med arbeidslivet for å sikre full lærlingedekning – det er et krav vi må stille både på vegne av arbeidslivet og ungdommen. Vi må slåss for yrkesfagene og sikre god rekruttering til arbeidslivet.

Nye Østfold må satse på ungdommen. Det er de som er framtida og vi må sikre framtida deres gjennom å skape mestring i skoleløpet slik at alle får gjennomført videregående skole.  Vi må også sikre at alle får den helsehjelpen de trenger og et klima og miljø som er til å leve med for framtida. Et framtidsrettet Østfold må styre etter FNs bærekraftsmål og gode bærekraftsvurderinger må ligge til grunn for alle vedtak i fylkeskommunen.  Mangfold og inkludering er en viktig del av god bærekraft. I Østfold må det være rom for alle og alle må ha muligheter til å realisere sitt potensiale på sine premisser.

Nye Østfold må også samarbeide mer for å bygge samhold og felleskap. Vi må sikre et samarbeid der alle kan se ut over sine egne kommunegrenser og dra sammen. Vi må unne hverandre å lykkes. Vi må vise i praksis at vi er et helhetlig fylke ved å gjøre det enkelt å reise rundt i hele Østfold. Det må være like lett å dra til Fredrikstad eller Askim som det er å dra til Oslo.

Fylkeskommunen skal være utadvendt og tilgjengelig for Østfolds befolkning.

Er du enig med Østfold Arbeiderparti om Krevende tider trenger trygg styring og tett samarbeid?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker