Tog-mageplasket
Dobbeltspor til Halden i 2034. Tygg på den. Før valget i 2013 sa Høyre, FrP, Venstre og KrF at regjeringen Stoltenbergs plan om å nå Halden i 2030 var altfor dårlig! Nå utsetter de altså dette til 2034. Det er som vår stortingskandidat Arve Sigmundstad sa, det er «tidenes mageplask».

Senere
kommer perspektivmeldingen om utsiktene for norsk økonomi. Da får vi se hvordan
de har tenkt å finansiere planene. For de skal bruke mange penger. Dobbeltsporet
fra Fredrikstad til Halden er bare ikke prioritert.
På
veisiden kan vi glede oss over at utbyggingen av E18 gjennom Akershus og at å
gjøre noe med Riksvei 19 gjennom Moss flyttes fram i tid. Det vil vi støtte.
Historien
om utbyggingen av Østfoldbanen er at når vi har sittet i regjeringen, har det
skjedd noe. Når den borgerlige siden har overtatt, er det stanset opp.
Utbyggingen av dobbeltsporet mellom Ski og Sandbukta gjennom under Gro’s
regjeringen på 1990-tallet. Da Bondevik-regjeringen overtok, ble det stopp. Så
la vi opp til nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo og dobbeltsporutbyggingen til
Halden, Lillehammer og Skien i den nasjonale transportplanen vi la fram i 2013.
Heldigvis
spiser nå tunnelmaskinene seg gjennom fjellet mellom Oslo og Ski med et nytt
dobbeltspor som vi kutte reisetida på Østfoldbanen. Kanskje kommer
dobbeltdekkerne så mange slipper å stå fra Moss og inn.
I Sarpsborg og Halden må man åpenbart smøre seg med en tålmodighet de fire
partiene bak regjeringen sa de skulle slippe fra 2025. Men det var den gang. Nå
er målet ti år senere.
Svein
Roald Hansen
Stortingsrepresentant
for Østfold Arbeiderparti