Kjære alle veteraner!

s

Gratulerer så mye med dagen.

Hver 8.mai markerer vi slutten på en fem år lang kamp. En nådeløs kamp fra 1940 til 1945 mot nazistisk okkupasjon. Den 8. mai 1945 ble Norge igjen et fritt land.

Siden da har vi feiret og markert frigjøringsdagen hvert eneste år. Vi bruker denne dagen til å glede oss over et fritt og demokratisk Norge! Men samtidig må vi bruke dagen på å hedre motstandsbevegelsen, hedre krigsseilerne – ja, hedre alle dem som tok opp kampen mot nazistene, og som til slutt seiret for fred og frihet. Historien om motstandsbevegelsen, er en historie om mot, offervilje og kampånd. Det er en historie om lidelser, smerte og død. Det er vår felles historie om kampen for fred og frihet i Norge.

I Østfold er det sterke historier om motstandsbevegelsen, om illegale aviser, om transportruter, og om gutta på skauen. Ja, historiene er mange av våre landsmenn som satte kampen om frihet foran seg selv. Som ofret alt de hadde for fred, demokrati og et fritt Norge. Under krigen ga alle noe, men noen ga alt – det ga oss, vår frihet i 1945. Den 8.mai har blitt symbolet på fred og frihet. En dag der vi gjør heder på alle våre menn og kvinner, på våre krigsveteraner og soldater i aktiv tjeneste for landet.

Jeg er selv veteran og har deltatt på internasjonal tjeneste for Norge. Gjennom mitt lille bidrag, har jeg derfor stor respekt, forståelse og beundring for alle de menn og kvinner som står på hver eneste dag for fred, frihet og demokrati! Dette er verdier som vi ikke må ta for gitt, verdier vi må kjempe for å beholde! Vi må ikke glemme at alle ga noe, men noen ga alt – det ga oss vår frihet.

Vi fikk vår seier den 8.mai, 1945 i kampen for frihet. Den samme kampen for frihet kjempes av våre venner i Ukraina. Krigen, som president Vladimir Putin har satt i gang, er den mest ødeleggende krigen i Europa siden andre verdenskrig. Det som skjer i Ukraina, er både meningsløst og ufattelig tragisk. De menneskelige lidelsene og ødeleggelsene er uutholdelige, og millioner av ukrainere er på flukt fra krigens grusomheter. Vi må gjøre det vi kan for å få slutt på Putins krig mot Ukraina.

Fred, frihet og demokrati er bærebjelkene i et godt fungerende samfunn! De må vi hegne om! Måtte det ukrainske folk igjen oppleve fred og frihet! Vi fordømmer Vladimir Putins Krig mot Ukrainske folk.

Shakeel Rehman

Styremedlem Østfold Arbeiderparti