Flyseteavgiften for fall

I Arbeiderpartiets forslag til program for neste stortingsperiode settes det et stort kryss over flyseteavgiften. Partiet vil erstatte denne "flyplassdrepende" avgiften med en treffsikker klimaavgift.

Arbeiderpartiet fjerner flyseteavgiften

Det er ordfører i Fredrikstad Jon Ivar Nygård som er medlem av sentralstyret i Arbeiderpartiet, som forteller at den svært upopulære flyseteavgiften skal bort og erstattes med en reell klimaavgift. Dette kommer fram av programforslaget som blir lagt fram for landsstyret i Arbeiderpartiet tirsdag ettermiddag.

Flyseteavgiften kom seilende inn i statsbudsjettet etter et møte mellom Høyre, Frp, Venstre og KrF en sen nattetime i budsjettinnspurten. Denne avgiften som ble innført helt uten konsekvensanalyse, var den direkte årsaken til at Moss Lufthavn Rygge ble stengt etter ti års drift.

Nygård sier at det var etter klare krav fra Østfold Arbeiderparti og andre fylkespartier som har merket konsekvensene av flyseteavgiften, som gjorde at sentralstyret som programkomite nå foreslår å fjerne flyseteavgiften.

Denne endringen bør være en solid vitamininnsprøytning for å få ny sivil aktivitet på Rygge igjen, sier Nygård.