En virkelighetsfjern Statsminister

Etter Erna Solbergs uttalelser om flyseteavgiften under sitt besøk i Østfold, er det all grunn til å stille spørsmål ved dømmekraften til landets statsminister.

original_1478640669_2229092

Flyseteavgiften vil kunne føre til at 6000 arbeidsplasser forsvinner i Norge. 1000 her i Østfold. Derfor er det betimelig å stille spørsmål om statsministeren har forstått konsekvensene av forslaget fra hennes eget parti, sammen med FrP og støttepartiene Krf og V, om å innføre en statlig avgift for å dekke opp penger de manglet for å få budsjettet i havn.

Forslaget om avgiften ble til en sen kveldstime og ble fremmet uten høring og uten noen form for konsekvensutredning. Flyseteavgiften kom som lyn fra en klar kveldshimmel og har ingen miljømessig begrunnelse. Den er ganske enkelt innført bare for å bringe penger til statskassa.

Statsministerens egne stortingsrepresentanter fra både Høyre og FrP har gjort sitt beste for å legge skylden for denne avgiften på andre og de sier også at de ikke vil ha den. Næringslivet og arbeidstakernes organisasjoner advarer på det sterkest på å innføre denne avgiften.

Om Statsministeren ikke vil lytte til næringslivet eller til arbeidstagernes organisasjoner, burde hun lytte til sine egne partifeller og sørge for at regjeringens avgiftansvarlige Siv Jensen aldri innfører avgiften. De har gjort det før, plastposeavgiften som ble foreslått av regjeringspartiene i fjor, ble aldri innført. Den samme skjebne bør flyseteavgiften få.

At landets statsminister ikke ser konsekvensene av egne forslag er sterkt bekymringsfullt. Det siste vi trenger i en tid hvor arbeidsledigheten stiger er forslag som gjør at Østfold og landet for øvrig mister tusenvis av arbeidsplasser og som setter næringsutviklingen tilbake.

Vi får håpe at Statsministeren og hennes regjering finner tilbake til virkeligheten, innser konsekvensene av egne forslag og trekker tilbake beslutningen om å innføre flyseteavgiften.

Stein Erik LauvåsStortingsrepresentantleder Østfold Arbeiderparti